fredag 20. januar 2012

Kjøkken-før/etter

Endelig har jeg fått på knottene, og kan nå vise dere. Jeg var litt spent på hvordan dette skulle bli; nostalgiske porselens pip-er kontra grå høyglans. Men det ble ganske bra synes jeg. Min smak godtar denne kombinasjonen iallefall. Jeg er svak for kontraster. Og her er kjøkkenet både maskulint og feminint, moderne og nostalgisk.  Porselens knottene myker det hele litt opp.


For all del, kjøkkenet er ikke helt ferdig. Hvis du ser nøye etter så mangler både maling på lister, og på vegger (som forøvrig må ha nye tapeter også), det mangler fotlist under benkeskapene, og det mangler en skapdør og en knott. (Hadde selvfølgelig kjøpt en knott for lite)

Da jeg overtok huset var kjøkkenet såpass nytt, at jeg bestemte meg for å beholde kjøkkenskroget, men skifte ut benkeplate, skap-, og skuffefronter og sette inn en ovn i høyskapet. Det sistnevnte førte forresten til at den øverste skapdøren ikke passet helt inn. Den er 3 cm for lang. Men istedet for å legge inn en skuffe i ståhøyde, og en list, så bestemte jeg meg for å ha det slik. Men jeg må frese ut et nytt hull til dørfestet først.( Skummelt- og vet ikke helt om jeg tør gjøre det selv.) Så jeg venter litt med å sette på plass den døren.


Uansett er det mye bedre å ha ovn i ståhøyde. Iallefall så mye som ovnen blir brukt her. I tillegg fikk jeg satt inn en induksjonstopp i benkeplaten, og gjett om den er effektiv! Vann koker opp på null komma niks, og en i tillegg er den veldig strømbesparende.



Nespressohjørnet mitt er viktig. Hadde jeg havnet på en øde øy engang, og kunne ha med meg én ting. Så måtte det blitt Nespressomaskinen. Jeg er helt avhengig, og drikker flere kopper daglig. Min beste investering ever!

Jeg valgte en heltre benkeplate av eik, som jeg har oljet flere strøk. Desverre har det kommet noen rare merker i den allerede, og jeg må gjøre noe med overflaten. Spørs om jeg ikke må pusse den helt ned, olje og lakke til slutt. Synd, for jeg ville virkelig beholde den gode naturlige strukturen i treet, men flekker er ikke gøy :(  Lakk gjør iallefall til at benken ikke blir flekkete.


Som du ser her over; ryddet og bloggbart på høyre side av kjøkkenet, mens venstresiden og den skjeve liftgardinen i vinduet avslører rot, hårbørster og div verktøy. Og manglende stoler fordi de ble nettop solgt. ( Her skal jeg få tak i en ny stol og to, helst brukt. Samt at jeg skal bygge en ny bordplate selv!) 
Sånn er det nok det egentlig ser ut.  :) Umulig å ha orden hele tiden. Spesielt med tre små rotekopper i hus.

Her under ser du hvordan kjøkkenet så ut da jeg overtok. Mistenker at fotografen har fotoshoppet alt hvitere enn det egentlig er. Hva synes du om forvandlingen? 

2 kommentarer:

Linda - HJERTEHUSET sa...

å fint du har fått det på kjøkkenet. Glede meg alltid å åpna innleggene dine og se åssen du får det i det nye huset ditt:-)
God helg:-)

sa...

Så fint kjøkkenet har blitt :) Er ikke så mye som skal til! De håndtakene var nyydelige! :)