mandag 16. januar 2012

Rosa vase og andre farger...


Det er ingen hemmelighet at jeg liker rosa! Det har jeg alltid gjort. Men det behøver likevel ikke å bli for sukkersøtt for det. Farger har så mye å si. Ikke minst betyr de forskjellige fargene én ting for meg, og kanskje en helt annen ting for deg.
Generelt sett har fargene en del fellestrekk for folk flest, og fargepsykologi er et ganske interessant emne.


Har du noengang tenkt over hvorfor du har lyst til å male veggen i stua di i en helt annen farge enn det du gjorde sist gang? Eller hvorfor du velger møbler som har en helt annen fargetone enn de du likte så godt  før?  Tror du det er helt tilfeldig? Eller er det underbevisstheten din som forteller deg noe?
Joda, smaken din, og trendene endrer seg. Men hvor du er i livet,- sinnsmessig sett, påvirker dine fargevalg nesten umerkelig.  Kanskje du kjenner deg igjen, etter å ha lest dette?

For tiden har jeg jobbet litt med en liten oppsummering av fargene, og hva de betyr i interiøret. Dette blir veldig forkortet i den kommende artikkelen jeg jobber med, men kanskje det er litt interessant likevel?
Vet du hvordan du leser fargekodene når du velger deg en maling? Eller velger du fargene utifra de ferdig navnsatte fargekartene som liksom er sånn i vinden for tiden?  Det er jo millioner av kombinasjoner. Og du kan jo lage dine egne fargekart. Fargekartene hos forhandleren er ganske begrensede slik sett. Men de er en fin inspirasjon til å finne ut av hva du vil ha.



Stay tuned for  mer om farger!