søndag 14. oktober 2012

DIY- Spisebord




En av leserne mine lurte på hvordan jeg hadde laget spisebordet mitt. Og dét kan jeg så klart fortelle...

Du trenger:
  • Planker (jeg brukte gran, ubehandlet)
  • Lister til å feste plankene i
  • 4 ben (jeg brukte bordbena på det forrige bordet mitt)
  • Metallbeslag for å feste bordbena
  • Interiørbeis, maling eller det du foretrekker
  • Skruer og skrumaskin


Du får god hjelp til å velge materialer der du handler. De kan også skjære til i rett størrelse for deg :)

Så starter du med å legge listene som skal støtte plankene på et støtt underlag. Disse skal legges på tvers av plankene, slik at du kan skru plankene fast i disse. Legg plankene så tett mot hverandre som mulig. (Sannsynligvis vil treverket trekke seg sammen og krympe når det tørker innomhus, så det kan være at du må justere om noen måneder til.)


Når du legger plankene på listene så sørg for at treets årringer peker nedover. Mot listen de festes i. Plankene vil bøye seg med treets retning, slik at de må skrus fast på riktig måte for at ikke dette skal skje (spør før du kjøper om dette)

Årringene skal peke nedover, festes med skruer på hver side
Listene som er under plankene festes med skruer, slik at de skrus fast fra undersiden, og ikke oversiden av plankene. Slik vil skruene ikke være synlig fra oversiden når bordet står ferdig. Jeg brukte tre lister under bordet. En i midten, de to andre på hver sin kant.



Når alle plankene er festet. Må du skru fast bordbena. Bordben finner du ved å demontere et annet gammelt bord, eller kjøpe nye på bygghandel.
Du fester bena ved å bruke et metallbeslag med hull i.


Så må overflaten behandles. Plankene jeg brukte var ganske grove, så jeg pusset litt med sandpapir for å få en glattere overflate. Dog grov.  Du kan bruke glatte planker, men jeg ville ha en grov overflate for at bordet skulle få en rustikk, grov stil.
Jeg valgte å beise bordet. Men du kan også male det, eller olje det.  Vær obs på at oljing eller beising gjør overflaten porøs, slik at om du søler mat, fett o.l kan det sette flekker du ikke får vekk. Da kan en pusse og beise/olje på nytt.

Slik ble det ferdige resultat:


Jeg brukte her Lady Interiørbeis, matt. Med farge Drivved


Enkelt, rimelig og lekkert synes jeg :)


Ha en fin søndag kjære leser!

- Liza

2 kommentarer:

Tove Steinbo sa...

Saa flink du er!!!!!
En liten hilsen fra Madrid fra Tove

Ymmeli sa...

Flott bord, jeg skal igang med salongbord snart. Litt større dimensjon på planken. Ha en god søndag. Klem.